Literárně-dramatický obor

Výuka

Výuka v LDO probíhá jednou týdně v délce dvou vyučovacích hodin (2 x 45 minut) u mladších žáků a v délce tří vyučovacích hodin (3 x 45 minut) u starších žáků.

Pololetní školné

V LDO je stanoveno pro všechny stupně jednotné pololetní školné 890,- Kč

 
Učitel 

LDO vyučuje paní učitelka MgA. Kateřina Rýznarová

  • absolventka JAMU, účinkovala mj. v muzikálech MdBrno, pracovala v Radiu Proglas. Věnuje se dabingu, poezii a také televizním i filmovým projektům. Těší se na děti a radost ze společného tvoření. Případné dotazy zodpoví na telefonním čísle 603 956 197 a emailu ryznarova@paxartstudio.cz

Základem literárně-dramatického oboru je vyučovací předmět Dramatická výchova.

Předmět dramatická výchova v sobě obsahuje několik oblastí, které se vzájemně prolínají a prostupují po celou dobu studia.

Dramatická průprava

Žák se učí:

  • vyprávět jednoduchý příběh, zachytit atmosféru příběhu nebo situace, pojmenovat viděné
  • dodržovat pravidla hry; být součástí dramatické hry; být schopen improvizace
  • naslouchat jiným a sdělovat své názory,
  • spolupracovat na interpretaci dramatického útvaru
  • připravit malé herecké etudy, pracovat s rekvizitou
  • poznat rytmus projevu a jeho celkovou dynamiku
  • pracovat s dechem, hlasem a artikulací
  • fungování jevištního prostoru

 

Dramatika a slovesnost

Žák se učí:

  • vycházet z tvořivé improvizace ke schopnosti samostatně, osobitě, přirozeně a kultivovaně vyjadřovat svůj záměr jak ve společenské, tak umělecké komunikaci pomocí pohybového a mluvního projevu
  • podílet se na vytváření vztahu vzájemné spolupráce ve skupině volbou témat
  • formovat výsledný tvar sdělení na jevišti
  • znát vztahy mezi dalšími složkami dramatické tvorby, tj. režií, scénografií, dramaturgií, hudbou, kostýmy atd.

Umělecký přednes

Žák se učí:

  • získat osobní vztah k textu, ozřejmit téma, obsah i stavbu
  • předat sdělení textu způsobem odpovídajícím obsahu a formě bez mechanického odříkávání
  • obohatit interpretaci osobním a osobitým přístupem
  • pracovat s hlasovou a mluvní vybaveností

Práce v souboru

Žák se učí:

  • vnímat vzájemnou provázanost divadelních oborů
  • podílet se na vytváření inscenace, uplatňovat své znalosti a dovednosti
  • spolupracovat a uvědomovat si zodpovědnost za společné dílo

Literární tvorba

Žák se učí:

  • rozvíjet písemný projev
  • vnímat texty z oblasti beletrie, poezie, dramatiky či žurnalistiky v různých kontextech
  • rozlišovat literární žánry a literární útvary
  • analyzovat tematickou, kompoziční a jazykovou rovinou textu

Recepce a reflexe dramatického umění

Žák se učí:     

  • základní epochy v dějinách divadla
  • zařadit hru (dramatický text) / inscenaci do kontextu literární / divadelní historie
  • porozumět dramaturgii
  • zařadit hru do kontextu dramaturgie konkrétního divadla
  • základní divadelní žánry
  • analyzovat základní prvky divadelní inscenace
  • formulovat názor na dílčí prvky inscenace
  • vyhledávat hodnotící zdroje (kritické studie, recenze, glosy, úvahy) a uvědomovat si jejich rozdílné zacílení
  • konfrontovat své názory s divadelní kritikou či hodnocením na soutěžích
  • základy žánru divadelní recenze, psaní vlastních recenzí