Výtvarný obor

Výuka

Výuka probíhá jednou týdně v délce tří vyučovacích hodin (3 x 45 minut).

Pololetní školné:

Ve VO je stanoveno pro všechny stupně jednotné pololetní školné 1590,- Kč

 

Učitel:

VO vyučuje paní učitelka Mgr. Hana Tarašková

 

Základem výtvarného oboru je vyučovací předmět Výtvarná tvorba.

Předmět výtvarná tvorba v sobě obsahuje několik oblastí, které se vzájemně prolínají a prostupují po celou dobu studia.

Kresba

  • chápání funkce a možnosti čar, linií, stop, otisků
  • vyjádření materiálu zobrazovaných prostředků (sklo, kov, látka)
  • vyjádření objemu a prostoru v kresbě pomocí světla a stínu
  • zachycení vlastní představy kresbou
  • základy techniky kresby různými materiály (tužka, uhel, rudka, tuž, fix, frotáže) a jejich kombinací

Malba

  • práce s barvami a plochami
  • míchání barevných odstínů a pojmům z nauky o barvách (odstín, teplé a studené barvy, podvojné barvy, barevný kruh, kontrast, harmonie, působení barev na člověka a jeho využití ve výtvarné práci)
  • praktická práce s různými druhy barevných materiálů a jejich efektivnímu využití pro svou tvorbu (vodové, akrylové, temperové barvy, pastely, pastelky apod.)

Grafika

  • grafická technika tisků z matric z různých materiálů na grafickém lisu (linoryt, suchá jehla, tisk z plochy, slepotisk)
  • osvojení těchto technik a jejich vhodné použití pro různé druhy výtvarné práce

Experimentální práce

  • experimentuje a zkoumá možnosti kombinací různých výtvarných technik (koláže, asambláže, kombinované techniky)
  • experimentuje a zkoumá postupy s variabilním výsledkem s cílem získat zkušenosti s použitím různých technik a postupů tak, aby je nakonec dokázal cíleně použít při výtvarné práci k vyjádření svých představ

Keramika

  • modelování z keramické hlíny obohacuje práci žáka o 3. rozměr, pěstuje jeho prostorové vidění a představivost
  • žák pochopí postup vzniku keramického výrobku a hlavní zásady při práci s keramickou hmotou
  • naučí se vytvořit keramický kachel, reliéf, misku, stojánek na tužky, drobné plastiky
  • žák rozvíjí svou manuální zručnost, pečlivost, vztah k materiálu

Konstruování a tvarování

  • představuje konstruování a tvarování prostorových objektů z různých materiálů (dráty, kartony, látky, sádra, kašírování apod.)
  • rozvíjí prostorové vidění a představivost žáka, pěstuje jeho zručnost a řemeslné dovednosti

Animační projekty

  • spojují výtvarně zaměřené práce s prožitkem či zážitkem a tím lépe upevní získané dovednosti, vědomosti a návyky
  • probíhají formou různých výtvarných představení a konceptuálních věcí, instalací apod., žák se vyjadřuje slovně, gesty, mimikou, vyrábí masky, loutky a hraje s nimi, spojuje výtvarné umění s jinými druhy umění
  • animační projekty mají multimediální charakter, žák pracuje i s jinými médii – fotografiemi, hudbou, texty, divadlem apod. – a spojuje je s výtvarným uměním
  • animační projekty stírají hranice mezi jednotlivými druhy umění, pomáhají pochopit umělecká díla a pro žáky jsou zábavné, poučné a silně motivační

Práce v materiálu

  • zahrnují práce s různými materiály – koláže, batiku, tisk na látku, drátování, výrobu šperků, mozaiku, malbu na sklo, výrobu jednoduchých loutek apod.
  • rozvíjejí u žáka manuální zručnost, pečlivost, řemeslnou dovednost a fantazii
  • pěstují vztah a cit k materiálu a vztah k uměleckým řemeslům a užitému umění

Výtvarná kultura

  • Výtvarná kultura prostupuje celou výuku. Seznamuje žáky s výtvarnými díly různých historických epoch a stylů i se současným uměním. Pěstuje vztah žáka k výtvarnému umění, učí ho pochopit jeho různé projevy. Důležitý je i vznik zpětné vazby pro zhodnocení vlastní práce žáka.
  • Výuka probíhá hlavně formou besed nad ukázkami v motivační části na počátku vyučovacích hodin a při zhodnocení vzniklých prací na konci hodin. Cílem je, aby žáci pochopili vývoj výtvarného umění, dokázali se poučit a načerpat z něj inspiraci pro svou vlastní tvorbu. Aby dokázali diskutovat nad danými problémy a možnostmi jejich řešení a našli svůj vlastní výtvarný projev, odpovídající jejich osobnosti.